Istoricul parapantismului din Romania - vazut de Dan Andras

     In toamna lui, 90 deltaplanisti aradeni si unul timisorean au fost invitati la St. Hilaire du Tuvet in Franta unde timp de 10 zile au zburat alaturi de prietenii francezi JEAN Pierre, MICHEL, KINTS Guy si alti. Desi au mai vazut paraplane Cojocaru Daniel fiind unul din parasutisti aradeni care au facut primele zboruri cu paraplanele Comet ale lui Kiss Arpad acolo s-au vazut primele aripi mai performante la finetea 5 cu care zburatorii francezi stateau in termica. Desi atractia nu a fost foarte mare dintre zburatori romani Bolocan Isidor a facut cursuri de 5 zile in Franta cu monitori francezi la Scoala Prevol reusind la Annency un zbor de peste o ora timp in care noi restul zburataceam in termodinamica si fiecare cind trecea pe linga noi ii strigam MAIMUTOIULE datorita pozitiei. De remarcat si faptul ca dupa lungi insistente fara nici o scoala doar cu tupeul caracteristic Coji a tras si el un zbor de peste o ora la St. Hilaire.La intoarcerea in tara francezii ne-au donat 2 parapante si peste citeva luni urma sa vina iar la noi si sa ne invete sa le folosim.
     Dar pretentiile noastre crescusera dupa cele vazute in Franta si daca tot caram delta 30 min. aveam vointa sa asteptam conditia de zbor pt. a sta cit mai mult pe sus aveam antrenamentul necesar pentru a ateriza in siguranta la contrapanta in virful dealului pe locul de decolare ca urmatorul sa zboare imediat si sa nu se mai piarda timpul favorabil zborurilor de durata carind deltaplanul.Ghinionul a fost ca timp de2 luni la sfirsit de saptamina vremea era inchisa nu tu vint pt. dinamica nu soare de termica asa ca ne-am apucat voiniceste de tras pleurile dupa noi si prin toti boschetii de pe panta Livada de linga Sebis acumulind experienta pina primavara cind au venit iar francezii amici.
     Asa ca pe linga deltaplanele facute cadou amicii ne-au mai lasat inca 2 pleuri bune un Aries ITV si o Gemma cu care s-au facut primele zboruri de durata si am inceput zboruri prin tara.La Campionatul National de delta din ,91 in Poiana Brasov am trecut prin primul dar nu ultimul zbor in care am trecut de la emoti la frica chiar panica ca totul sa se termine cu bine si invataminte pt.cei ce aveau intelegerea si intelepciunea de a invata din greselile altora. Pe scurt zborul cu pricina a fost cam asa .Impreuna cu Coji ne-am trezit mai devreme si ne-am hotarit sa facem inviorarea de dimineata la un zbor cu pleul chiar daca decolarea era in nori gindindu-ne ca pina ajunge telecabina si mincam ceva la cabana plafonul se v-a ridica.Dar vazind ca telecabina a trecut rapid de nori am zis sa o facem si noi.La intrebarea mea prosteasca cine pleaca primul Coji a hotarit binenteles ca eu sa fiu acela asa ca am tras o decolare ca la carte si dupa ce am trecut de liziera padurii a urmat intrarea in nori stratus si dupa ceva secunde intrind in balansuri m-am uitat la voalura dar surpriza asa cum nu vedeam in fata nimic nici deasupra mea nu se distingea nimic suspantele se terminau foarte brusc la un metru de mine pe linga socul ca nu reuseam nicicum sa opresc balansul cind am vazut ca nici voalura nu mai e m-am pierdut total a fost o spaima teribila si mi-am zis ca totul s-a terminat dar surpriza instinctul de conservare a functionat am simtit o liniste nefireasca in zbor cum nici odata n-am avut pluteam deja si ma gindeam ce e de facut.
     Stiam deja ca balansul il provoc eu asa ca am lasat comenzile sus si dragul meu Aries s-a stabilizat simtind totusi o usoara rotire stinga ca o spirala tare larga dar nici macar cablurile telecabinei si telegondolei nu-mi mai provocau emotii nu mai aveam asa ceva le-am terminat pe toate la primele faze.Stind lejer in seleta cu comenzile moi ma gindeam ca daca voi vedea ceva mai inchis padurea draga de ea nu mai conta pleul direct in ea voi ateriza.Dar iar nu a fost asa desi o gindisem rational cum s-a intunecat un pic imaginea cum am iesit din reflex instinctiv cu viraj brusc ca sa vad apoi o dira cenusie ce era drumul ce urca sus la cabane .Deja simteam parca ca si pleul v-a scapa nu numai eu si dupa un filaj a drumului incetosat dupa citeva minute in care am fost cu capul in nori si la propriu si la figurat iesiam din nor la 6-700 m peste Poiana fiind si primul meu zbor cu para la o diferenta mai mare de nivel.La vermea aia eram zburator de aratura adica pe la cimpie mai mult.Ce sa mai spun cum am savurat acea coborire cum m-am bucurat de acel peisaj la nici un zbor n-am mai avut acea placere imensa de a pluti cu adevarat.Totul e bine cind se termina cu bine si copilotul ingerul pazitor si Bunul Dumnezeu m-a ajutat sa ies cu bine din acea situatie nu taman placuta pe moment dar foarte linistitoare dupa stiind ca din orce se iese bizuindu-te pe reflexele acumulate in timp si totul faci din instinct cind esti la greu. Alta isprava de la acea iesire a fost prima intilnire cu Gica Cotet pe care eu nu am retinut-o el zburind cu un amic al sau cu parapante scoala la 3,5 finete cu care nu aveau cum sa treaca de liziera padurii facind zboruri deal vale pe 60-80 m. Abia acum aflam ca mai sunt si alti cu cirpa si nu numai noi aradenii cum credeam initial.Tipi aveau zboruri pe diferenta de nivel mare de la Crucea de pe Caraiman de unde mai facusera tot felul de zborulete parasutisti cu.R.L--10.Dupa ani stind la o bere prin Munti Macinului Gica ne intreaba fiind mai multi aradeni care e ciudatul care i-a zis ca n-are el bani de asa ceva adica parapleu mai rasarit cu care sa stea pe sus si nimeni nimic abia cind o zis ca nu-i nimic ca tipul a doua zi si-o rupt deltaplanul in gard la aterizare i-am zis ca eu am fost cu gardul dar faza cu banii nu mi-o aminteam probabil stresul dinaintea decolarii mi-o stersese cu totul din memorie.CInd te gindesti ca eu zburam cu scula donata si Gica daduse bani pe pleul ce-l avea in Poiana a fost o mica rautate si o nedreptate ce i-am zis lui Gica dar macar acum de cite ori ne intilneam ne tachinam pe tema asta si primul care era pe faza il intreba pe celalalt daca a adunat destui bani sa-si ia o parapanta nou nouta si ani de zile s-a zburat cu tot ce se apuca fiind unul din motivele accidentarilor pe linga lipsa de experienta si aprecierea incorecta a conditiei de zbor.
     Prin .92 dupa o iesire in Paring cu Sabau Nicolae l-am intilnit pe Nea Liviu Iovan zis si Astupatu si la insistentele acestuia toata iarna am zburat si scolit in Paring pe toti cei ce voiau asa ceva la un moment dat facind chiar o Scoala de zbor cu elevi de prin tara.Printre elevi de atunci de la acel curs platit de fiecare in parte s-a remarcat Adi Buzan care atunci cind a aparut Igor Nedopaca cu Polet de vinzare a fost primul care l-a zburat si tot primul care a facut cunostinta de fata cu noi toti cu angajarea dinamica aripa iesind din acea evolutie destul de aproape de sol .Cu timpul tara s-a umplut de Polioturi si un francez care l-a vazut la zbor in Paring chiar a fost tentat sa-si ia unul era competitiv la acea ora.
     Detinatori de parapante inmultindu-se Aeroclubul Romanie fostul A.C.R.au intrat si ei in joc legalizind cumva ciudatii care apareau ca ciupercile dupa ploaie cu ajutorul vechilor deltaplanisti care rind pe rind treceau si ei pe parapante avind deja inoculat virusul zborului si vazind simplitatea si usurinta zborului cu ploierul.Prin ,93 la Paltinis instructorii de parasutistism au facut un curs intensiv pentru trecerea pe parapante la care instructori voluntari fara hirtii dar cu experienta au fost invitati Cheveresan Marinel, Cojocaru Daniel si subsemnatul. Din .93 dupa niste demonstrative ale B 5 V.M. ALBA IULIA la insistentele lui Tavi Cosma m-am angajat in armata unde timp de 9 ani am facut de toate pt.toti activitatea de baza fiind mai ales in primii ani parapanta.si deltaplanul instruind si invatind sa foloseasca in scopuri militare specifice majoritatea trupelor care aveau asa ceva in programul pregatirii de lupta adica utilizarea mijloacelor individuale de zbor acumulind experienta si in variantele motorizate ale acestor sporturi aeriene urmarind cu interes evolutia parapantismului sportiv in tara dar asta fiind alta poveste las pe alti sa o spuna.
     Bafta la zbor este urarea celor din Clubul Sportiv Aripile Albe Dobrogea si o fac tuturor celor care citesc aceste rinduri si se hotarasc sa inceapa zborul cu pleul sau deltaplanul.Pentru mai multe informatii vizitati web://aad.ong.ro sau pentru zona zbor M2-Apuseni www.paradelta.3x.ro


Email: dan_andras@yahoo.fr